Sandra uit Goes strijdt voor kleinere porties in horeca na maagverkleining: ‘Dit moet een trend worden’
Sandra de Blaeij uit Goes strijdt met een eigen website al jaren voor kleine porties eten in de horeca. Een all-you-can-eatrestaurant uit het Gelderse Duiven kwam deze week mee in het nieuws omdat klanten minder hoeven te betalen als ze een maagverkleining hebben gehad. Dit zorgde voor een stroom aan reacties op sociale media. Maar is dit wel zo eerlijk voor anderen die minder eten?
Een voorbeeld van een bijzonder flexibele horecazaak op dit gebied is lunchroom De Tussenstop in Molenschot. Eigenaresse Liesbeth Koenen doet er alles aan het aanbod zo breed mogelijk te houden. ,,We werken zelf met mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt, dus proberen we juist met iedereen rekening te houden. Wij bieden al jaren de optie aan een kleinere portie te nemen.”
Ook Koenen heeft een maagverkleining gehad en merkt dat dit voor ongemak kan zorgen als ze buiten de deur eet. ,,Ik geef weleens aan dat ik gerust het volle bedrag wil betalen, maar dat ze me beter wat minder kunnen geven. Dan word je raar aangekeken.”
Het aanbieden van kleinere porties moet een trend worden in dit land – Liesbeth Koenen,lunchroom De Tussenstop
Terwijl het volgens haar totaal niet raar is om wat minder te eten. ,,Ik heb een tijdje in Italië gewoond en daar is het normaal om samen één bord pasta te nemen. Voor veel mensen is een driegangenmenu teveel. Denk bijvoorbeeld ook aan mensen die long covid hebben.”
De eigenaresse van de lunchroom is ook oprichter van de stichting Het Tussenstation en ziet regelmatig mensen die wat minder eten. ,,Wij houden bijvoorbeeld avonden voor senioren.” Op haar menukaart staat bij gerechten aangegeven dat je minder kunt bestellen. ,,Dit moet een trend worden in ons land. Ik kan zelf ook geen kleinere clubsandwich maken, maar vaak kun je wel íets. Maak een omelet met één ei minder en een boterham minder!”
‘Ontzettend grote groep’
Kleineporties.nl-oprichter De Blaeij krijgt veel respons vanaf het moment dat haar site in 2018 de lucht in ging. Het is niet haar doel om goedkoper te kunnen eten met een maagverkleining; ze wil dat het toegankelijker wordt om kleine porties te bestellen. ,,De behoefte komt ook van mensen die chronische ziektes hebben, een ziekte als kanker hebben gehad of ouderen. Stiekem is deze groep ontzettend groot.”
All-you-can-eat
Voor all-you-can-eatrestaurants is het onmogelijk om kleine eters op die manier tegemoet te komen. Restaurant Oishi Food in Oosterhout en Dinertijd in Asten geven daarom online aan dat mensen met een maagverkleining korting krijgen.
,,Dat zijn tegenwoordig best veel mensen”, zegt Jin Pan van Dinertijd. ,,Bij ons komen mensen vaak in groepen eten. Voor mensen met een maagverkleining is dit heel gezellig, maar zij eten een stuk minder. Zij hoeven bij ons niet het volle pond te betalen. Dat vind ik prima, iedereen moet mee kunnen.”
Soms vergt dat wat creativiteit op je kaart – Sandra de Blaeij,oprichter kleineporties.nl
Mensen met een maagverkleining kunnen met een verkregen pasje aantonen dat zij deze ingreep hebben gehad. Pan overweegt ook om ouderen korting te geven, maar dat is voorlopig nog niet het geval.
Verspilling
De Blaeij heeft nog een grote drijfveer om voor kleinere porties in restaurants te strijden: voedselverspilling. ,,Ik vind het zelf gewoon zonde als ze de helft van mijn bord weggooien.” Bij Koninklijke Horeca Nederland vroeg ze cijfers op. ,,Er wordt door horeca in Nederland nog altijd 51.000 kilo eten per jaar weggegooid.”
Vandaag de dag wordt er door restaurants volgens De Blaeij beter nagedacht over verspilling, maar wordt het te weinig voorkomen. Kleinere porties kunnen daarbij helpen. ,,Soms vergt dat wat creativiteit op je kaart. Als je bijvoorbeeld te veel biefstuk hebt ingekocht, maak je er reepjes van voor een wokgerecht.”
Koninklijke Horeca Nederland
Een woordvoerder van Koninklijke Horeca Nederland laat weten dat de branchevereniging de laatste tijd inzet op het aanbieden van kleinere porties. ,,Het is bij ons bekend dat gasten vaker om kleinere porties vragen. En dat horecaondernemers steeds vaker kleinere porties bieden.”
Ook heeft de branchevereniging onderzoek gedaan. ,,Daaruit blijkt dat 55 procent van de horecaondernemers zijn of haar gasten een keuze biedt in portiegrootte. Dat doen ze door hele en halve porties op de menukaart aan te bieden. 27 procent van de ondernemers geeft aan dat gasten de bijgerechten kunnen kiezen en 13 procent heeft bijgerechten los op de kaart staan.”