fbpx

Hoe begin je met zichtbaar zijn?

Hoe begin je met zichtbaar zijn?

Ik schiet ineens overeind. Het is donderdag 17 september 22:48 uur en besef me ineens…het is de derde donderdag! Oh nee…. ik ben te laat! Vandaag moest mijn 1e zichtbaarheidstips gepubliceerd worden in de Facebookgroep van de SuffeTutten Ondernemersclub. Door alle drukte ben ik gewoon mijn dagen kwijt. Ik zit midden in een functieverandering, een voorbereiding van een verhuizing/ samenwonen, organiseren van een algemene ledenvergadering van CommunicatieNet Zeeland. Meteen pak ik mijn tablet en begin ik te schrijven. Net om 00:00 uur publiceer ik alsnog mijn 1e blog in de reeks van zichtbaarheidstips.

Vandaag de dag is online zichtbaar en vindbaar zijn van groot belang voor elke ondernemer. Want als je online niet gevonden kan worden, wordt je online niet gezien. En daarmee word je dus ook niet gezien als expert en zullen klanten niet of minder snel benaderen.

Hoe begin je met zichtbaar zijn?

Het antwoord is heel eenvoudig. Begin eerst online. Internet is vandaag de dag niet meer weg te denken. Mensen zoeken online, veelal via hun mobiel of tablet. Het is belangrijk dat jij als bedrijf online te vinden bent. En dan bedoel ik niet alleen met een website. Je moet daar online zijn, waar jouw (potentiële) klanten online zijn. Dus als het merendeel van jouw klanten op Instagram zitten, dan begin je op Instagram. Zitten jouw klanten op LinkedIn, dan zorg je dat jouw profiel daar op orde is. Waarom? Die kanalen kunnen mensen makkelijk leiden naar jouw website, jouw kennisbron, jouw producten of diensten.

De basis

De basisregels zijn erg belangrijk die voor elk social media profiel gelden:

  • zorg voor een goede foto die de bezoeker met een vriendelijke glimlach aankijkt;
  • Vul je biografie goed in met o.a. de woorden waarmee je gevonden / gezien wilt worden;
  • Zorg dat contactgegevens zijn ingevuld, want het zou jammer zijn als klanten je niet kunnen bereiken.
  • Op LinkedIn kan je een samenvatting plaatsen, naast je werkervaringen, opgedane kennis tijdens opleidingen, als ook je interesse gebieden. Een samenvatting is een mooie kans om schriftelijk een pitch te plaatsen. Oftewel een 1e indruk.
  • Op Facebook is het van belang dat je bedrijfsgegevens en contactgegevens vermeld en dat je een informatiepagina vult met een goede pitch waarom jouw bedrijf bestaat en hoe jij klanten kunt helpen.

Kortom, voor elk social media geldt: Zorg voor een volledig bedrijfsprofiel met een wervende omschrijving.

De kunst van het aantrekken

En denk nu niet… ik moet op alle kanalen een bedrijfsprofiel hebben en aanwezig zijn! Wees niet te enthousiast. Want nu komt het. Elk profiel moet je namelijk voeden met berichten over jouw bedrijf en daar moet je wel tijd en aandacht voor hebben. Dan begint namelijk het echte werk om zichtbaar te worden. Om zichtbaar te worden, moet je minimaal om de dag een bericht plaatsen. Het zou mooi zijn als je elke dag iets plaatst, Want hoe vaker je een bericht plaatst, des te vaker je kanaal opvalt en gezien wordt. Zichtbaar zijn, is de kunst van het aantrekken, mensen enthousiasmeren, prikkelen en verleiden om jou online te volgen. Zichtbaar zijn, is het creëren van verbinding, tussen jouw bedrijf en jouw (potentiële) klanten.

Wil jij werken aan de zichtbaarheid van jouw bedrijf? Denk dan goed na over de juiste strategie, waar je doelgroep zit, wat je boodschap in tekst en beeld is en hoe je jouw (potentiële) klanten kunt verleiden om jou te volgen. En wees niet te streng voor jezelf. Kom je er niet uit? Vraag gerust om hulp. Iedereen verstaat zijn eigen vak het beste.

 

Over Sandra de Blaeij

Sandra de BlaeijMijn naam is Sandra de Blaeij, ik ben 43 jaar, 10 jaar trotse moeder van Matthijs, ik ben gek op mijn 2 Maine Coons. Ik ben nu nog woonachtig in Kapelle, maar vanaf oktober samenwonend met mijn vriend en zijn dochter in het mooie Kloetinge. Ik ben communicatieadviseur en oprichter van het inspiratie- en restaurantplatform KleinePorties.nl. Sinds 2018 ben ik een kleine eter en zet ik me in om voedselverspilling in de horeca te verkleinen en het uiteten gaan weer leuk te maken voor meer dan 5 miljoen kleine eters in Nederland door horeca bewust te maken van de “winst” die te behalen is met kleine gerechten. Het platform is in 2 jaar uitgegroeid tot een online community met meer dan 8.500 volgers en met meer dan 1.100 restaurants op de website, die wel kleine gerechten serveren. Ik zit al meer dan 10 jaar in het communicatievak en heb bij hele mooie bedrijven mogen werken aan hun zichtbaarheid. Door mijn kennis, ervaring en inzet om KleinePorties.nl zichtbaar te maken, heb ik 2x achter elkaar de Vrouw in de Media Award voor Zeeland gewonnen. En daar ben ik trots op!

 

Deel dit bericht met je vrienden